De quina manera podem relacionar aquests dos elements amb les cultures d'aula i de centre? Bé, a grans grans trets podem dir que Global Teacher Prize estaria més relacionat amb la cultura d'aula i que Changemaker Schools ho estaria més amb la cultura de centre, respectivament. El primer es fonamenta, principalment, en la professionalitat del mestre a nivell individual, mentre que el segon se centra en els projectes a nivell de centre d'aquestes escoles.
Evidentment, ambdues iniciatives són bones, tot i que, respecte a la primera, ho trob una mica irònic. Crec que aquest tipus de recompensa s'allunya de l'anomenada "cultura de centre" que tant promovem, on l'individu queda relegat a un segon pla en favor del col·lectiu. Està clar que és d'agrair que es valori més la tasca docent i s'organitzin aquestes iniciatives i que els guanyadors o nominats seran uns excel·lents professionals que ens podran servir d'inspiració i de model a seguir, però considero que, en certa mida, aquest premi està potenciant la competitivitat en comptes de la col·laboració i la cooperació entre mestres. Per exemple, sabent de l'existència d'aquest premi, podria donar-se el cas d'algun professor que encamini el seu treball només pensant en aquesta recompensa, deixant de banda el vertader objectiu de l'educació (o, si més no, el que crec que és): formar a alumnes per a que siguin persones empàtiques, respectuoses amb el mediambient i amb els altres, autònomes i crítiques amb el món que els envolta.
Així doncs, si el nostre objectiu és, teòricament, arribar a una societat cooperativa i col·laborativa, no seria millor premiar a aquells projectes que siguin fruit de la participació entre diferents persones?
No hay comentarios:
Publicar un comentario