domingo, 21 de febrero de 2016

Global Teacher Prize, Changemaker Schools i les cultures d'aula i de centre

El Global Teacher Prize és un premi anual d'un milió de dòlars que la Fundació Varkey, una organització filantròpica sense fins lucratius, otorga al suposat millor mestre del món. És com una mena de premi Nobel (i, de fet, el consideren així), però en l'àmbit educatiu. 



Changemaker Schools és un programa de la fundació sense fins lucratius Ashoka, que neix per reconéixer i donar suport a centres educatius que duen a terme una metodologia innovadora. Concretament, una escola pot ser una changemaker school si "educa els seus alumnes en habilitats com l'empatia, el treball en equip, la creativitat, el lideratge i la resolució de problemes", per tal de donar resposta a les necessitats que planteja un món en constant canvi com és l'actual.

De quina manera podem relacionar aquests dos elements amb les cultures d'aula i de centre? Bé, a grans grans trets podem dir que Global Teacher Prize estaria més relacionat amb la cultura d'aula i que Changemaker Schools ho estaria més amb la cultura de centre, respectivament. El primer es fonamenta, principalment, en la professionalitat del mestre a nivell individual, mentre que el segon se centra en els projectes a nivell de centre d'aquestes escoles. 


Evidentment, ambdues iniciatives són bones, tot i que, respecte a la primera, ho trob una mica irònic. Crec que aquest tipus de recompensa s'allunya de l'anomenada "cultura de centre" que tant promovem, on l'individu queda relegat a un segon pla en favor del col·lectiu. Està clar que és d'agrair que es valori més la tasca docent i s'organitzin aquestes iniciatives i que els guanyadors o nominats seran uns excel·lents professionals que ens podran servir d'inspiració i de model a seguir, però considero que, en certa mida, aquest premi està potenciant la competitivitat en comptes de la col·laboració i la cooperació entre mestres. Per exemple, sabent de l'existència d'aquest premi, podria donar-se el cas d'algun professor que encamini el seu treball només pensant en aquesta recompensa, deixant de banda el vertader objectiu de l'educació (o, si més no, el que crec que és): formar a alumnes per a que siguin persones empàtiques, respectuoses amb el mediambient i amb els altres, autònomes i crítiques amb el món que els envolta.


Així doncs, si el nostre objectiu és, teòricament, arribar a una societat cooperativa i col·laborativa, no seria millor premiar a aquells projectes que siguin fruit de la participació entre diferents persones?




No hay comentarios:

Publicar un comentario