viernes, 13 de mayo de 2016

Projecte de direcció I-II

En aquestes dues activitats hem hagut de realitzar tot un projecte de direcció, és a dir, hem hagut d'explicar com funcionaria cada organisme del nostre centre, Liberty Tree, i el paper de l'equip directiu; hem hagut d'elaborar un pla estratègic i detallar els recursos, la participació i l'avaluació.

Què m'ha permès aquesta activitat? En primer lloc, m'ha permès conéixer les opinions de les meves companyes del grup en determinats aspectes relatius a l'organització dels centres. També m'ha permès posar-me en situació per a quan sigui mestra, i m'ha fet reflexionar sobre alguns aspectes organitzatius ("Quina és la millor manera per fer-ho?" "Està ben plantejat així, o tal vegada hauria de fer-se des d'una altra perspectiva?"...). Així, doncs, totes juntes hem arribat a una sèrie de conclussions que, no sé les altres, però per a mí, haurien de donar-se en el meu "centre ideal":

  • El claustre de professors és l’encarregat de planificar i avaluar totes les activitats educatives de l'escola; és convenient que es reuneixi sovint (una reunió inicial, una final i una per trimestre). També considerem que la decisió del director d'aprovar la PGA (com ja vaig explicar a una entrada anterior) ha d'estar supeditada a la del claustre.
  • El Consell Escolar ha d'estar integrat per representants de tots els membres de la comunitat educativa, per tal de garantir la seva veu i el seu vot.
  • Les funcions generals de l'equip directiu són organitzar i vetllar pel bon funcionament del centre, però és imprescindible que el lideratge sigui compartit i el menys rígid possible, tant en la coordinació com en la presa de decisions, facilitant, així, una democràcia participativa.
  • És imprescindible fomentar tota una sèrie de valors a una escola: participació i responsabilitat, cooperació, solidaritat i cultura de pau, compromís social, valoració i respecte cap als altres, honestedat, tolerància i empatia, diàleg, autonomia...
  • És indispensable crear una tradició d'avaluació dels centres i del sistema, per tal d'assolir els objectius de forma més eficaç: autoavaluar-se impulsa a reflexionar sobre la pròpia praxi, ajuda a prendre decisions de millora respecte a la planificació i al procés d'ensenyament - aprenentatge.


Dit això, m'agradaria compartir un document que ens ha servit molt d'ajuda a nivell grupal per realitzar aquesta activitat, titulat Guía para el funcionamiento democrático de un Centro Educativo y para enfrentarse a la aplicación de la LOMCE. Definitivament, recomano molt aquesta lectura, ja que m'ha ajudat a entendre encara millor tot el que suposa la LOMQUE i m'ha donat moltíssimes idees per aplicar en un futur.




No hay comentarios:

Publicar un comentario